Skip til hoved indholdet
    Hjem Daginstitutionen Gudenåen

Daginstitutionen Gudenåen

Velkommen til Daginstitutionen Gudenåen

Daginstitutionen består af 3 enheder:

Børnehuset Ans
Teglgade 41
Ans er en børnehave med plads til 145 børn. 

Børnehuset Fårvang
Thorsøvej 9
Fårvang er en børnehave med plads til 72 børn.

Grauballe Børnegård
Grauballe Gudenåvej 10
Grauballe er en børnehave med plads til 86 og 15 vuggestuebørn.

I Silkeborg Kommunes beredskabsplan finder du de planer, medarbejdere skal bruge, hvis der opstår en alvorlig og uventet hændelse.
 
I Silkeborg Kommune er der udarbejdet fælles aftaler om, hvad man gør som medarbejder og leder hvis der sker et uheld eller man står i en pludselig situation, som kræver hurtig handling. Disse indsatsplaner kan findes her:

Beredskabsplaner: Delplan for Børne- og Familieafdelingen

For at være beredt på sådanne situationer, er det væsentligt at alle børnehus har:

  • Evakueringsplan
  • En plan for kommunikation til forældrene
  • En plan for etablering af nødpasning

Forretningsorden er med til at skabe en ensartethed for bestyrelsesmøderne i Daginstitutionen Gudenåen. Du kan læse mere i nedenstående dokument.

Forretningsorden Gudenåen

Forældrehåndbogen

Silkeborg Kommune har udarbejdet en håndbog for forældre i daginstitutionsbestyrelser. I håndbogen beskrives rammerne for forældrebestyrelsessamarbejdet.  

Link til forældrehåndbog.

Referater

Referater fra møder i forældrebestyrelsen:

Referaterne ligger på Aula under børnehusene.

Daginstitutionen Gudenåens politikker

Udepolitik

På linket herunder kan du læse om den fælles udepolitik for Daginstitutionen Gudenåen.

Udepolitik for Daginstitutionen Gudenåen

Kostpolitik

På linket herunder kan du læse om den fælles kostpolitik for Daginstitutionen Gudenåen

Kostpolitik Daginstitutionen Gudenåen

Fotopolitik

I Daginstitutionen Gudenåen, er det tilladt for forældre og pårørende at tage billeder til privat brug i forbindelse med arrangementer i institutionen og i institutionens regi – eksempelvis i forbindelse med en fødselsdag.

Det er forældrenes/de pårørendes ansvar at billederne ikke offentliggøres f.eks. på de sociale medier, Facebook,Iinstagram, Twitter osv. i strid med persondataloven.

Læs mere her om hvad du må og ikke må offentliggøre.

Ledelsen og personalet kan til hver en tid frabede sig at der tages billeder og video i daginstitutionen på baggrund af persondataloven og andre forhold.

Når Jeres barn bliver indskrevet i et børnehus i Gudenåen, bliver i automatiks gennem AULA bed om at tage stilling til brug af billeder. 

Hvad er det vi gør i hverdagen – og hvad bruger vi fotos og video til?

  • Fotos og videoer bruges af medarbejderne til det pædagogiske arbejde med læring og formidling af det der sker i børnehuset.
  • I hverdagen tager vi billeder af børnene som bruges til opslag i huset eller lægges ud på AULA skærmene i børnehusene.
  • Indimellem optager vi børnene med video eller iPads i trivsels- og læringssituationer. Disse små korte film og billeder af børnenes læring i fællesskaber bruges kun i vores pædagogiske arbejde.
  • Til brug i tværfaglige situationer vil I blive bed om samtykke til videreformidling.
  • Når der tages foto og video i forbindelse med samarbejde i andre regi end i eget børnehus, skal I godkende, hvad der bliver videresendt.
  • Ved offentliggørelse i sociale medier indhentes der altid særskilt samtykke ved forældrene.
  • I særlige tilfælde ved fx navnebeskyttelse eller anden form for beskyttelse af børn, har personalet og ledelsen ret til at frabede os at der bliver taget billeder ved arrangementer.

Solpolitik

På linket herunder kan du læse om den fælles solpolitik for Daginstitutionen Gudenåen.

Solpolitik for Daginstitutionen Gudenåen

Fælles strategier og politikker på 0-18-års-området

Silkeborg kommune har en række fælles strategier og politikker på 0-18-års-området.

Det drejer sig bland andet om Den Sammenhængende Børne- og Ungepolitik og Lærings- og Trivselspolitikken.

Læs mere om politikkerne og strategierne på Silkeborg Kommunes hjemmeside.

Silkeborg Kommunes politikker og strategier på 0-18-års-området

Vi vil med positiv tilgang tage udgangspunkt i vores fælles kerneopgave
 
Vores vision er at skabe og fastholde en kultur med nærværende voksne, hvor børnene er trygge og føler sig som en del af gruppen og hvor selvværd og samværsrelationer opbygges.

De 3 børnehavers vigtigste opgave er i samarbejde med forældre, dagpleje og skole at give barnet de optimale opvækstbetingelser i det samfund vi lever i.

Vi vil med positiv tilgang tage udgangspunkt i vores fælles kerneopgave:

Vi vil sammen med børnene skabe en hverdag, hvor de får:

  • Mod til at møde og udforske verden
  • Livsglæde og tro på sig selv
  • Lyst og evne til deltage i forpligtigende fællesskaber
    og derigennem lære at forstå sig selv og andre

Link til Silkeborg Kommunes værdigrundlag

Det er daginstitutionens pædagogiske personales opgave at støtte, lede og udfordre børnene.
 
Børnene er i høj grad med skabere af denne læring, ved at være undersøgende og aktive. Legen tillægges en central betydning for læring.

Som institution er det vores opgave, at skabe mulighed for børns forskellige læringsrum. Vi kan som voksne ”gå foran” med en voksenskabt læring. Vi kan ”gå ved siden af”, hvor læringen er voksenstøttet med stor indflydelse fra børnene. Derudover kan vi ”gå bag”, hvor læringen sker i leg og spontane oplevelser.

Læreplanerne er endvidere et pædagogisk værktøj der skal sikre en løbende udvikling i de pædagogiske overvejelser. De er med til at sikre, at vi når hele vejen rundt om barnet, at barnet får en alsidig udvikling og at barnet bliver anerkendt som den det er. 

Institutions aktiviteter vil som udgangspunkt altid blive planlagt, så børn med særlige behov bliver inkluderet. Det er vores opgave, at støtte disse børns læring og skabe mulighed for, at de kan deltage i børnehavens fællesskab. For børn med særlige behov laves handleplaner med udgangspunkt i læreplanerne. Også her er der stor fokus på forældresamarbejdet.

I Serviceloven er der opsat seks temaer, som dagtilbuddene skal arbejde systematisk med læring ud fra.

Her kan du læse om Gudenåens pædagogiske læreplan: 

Pædagogisk læreplan for Gudenåen

Børnehuset Fårvang og Børnehuset Ans er begge idræts certificeret børnehuse og har derfor ekstra fokus på bevægelsesglæde, positive bevægelsesmiljøer og en bevægelseskultur, hvilket vi gør gennem anerkendelse og respekt for kroppens egenværdi. ”Krop imiterer krop”, hvilket vil sige, at vi som mennesker lærer gennem kroppen og med kroppen.

Igennem vores hverdag skabe vi en bevægelseskultur, hvor idræt, leg og bevægelse er i centrum, samt en integreret og prioriteret del af børnehusene. I vores børnehuse er der aktiviteter og legemiljøer, hvor alle børn fra de forsigtige til de mere fysisk aktive kan deltage og blive udfordret og opleve bevægelsesglæde.

Begge børnehuse blev certificer i 2017 og begge personalegrupper fik i den forbindelse et mindre efteruddannelsesforløb. Certificeringen bliver fornyet løbende sammen med videreuddannelse af personalet inden for idrætspædagogik.

I Daginstitutionen Gudenåen arbejder vi med Trivsel på Tværs.
 
Samarbejdsmodellen for Trivsel på Tværs

Tværgående samarbejde er væsentligt, når børn skifter mellem tilbud eller hvis der er bekymring for et barns trivsel og udvikling.
 
De kommunale dagtilbud i Silkeborg har et fast samarbejde med de andre lokale dagtilbud og skoler for at understøtte en god overgang for alle.

Desuden arbejder alle kommunale dagtilbud med Trivsel på Tværs, som omfatter et tæt samarbejde med forældre og andre faggrupper, hvis der er bekymring for et barn. Alle dagtilbud har faste kontaktpersoner i Pædagogisk Praksis og Læring, i Familierådgivningen og i Sundhedsplejen. Dagtilbuddet vil altid aftale det med forældrene, før de henvender sig til andre faggrupper om et barn.

Skolesamarbejde

Ans Skole

Fårvang Skole

Grauballe Skole

Daginstitutionen Gudenåen

En institution i Silkeborg Kommune

Kontakt