Grauballe Børnegård
Velkommen til Grauballe Børnegård
Grauballe Børnegård er en integreret institution, som har plads til 90 børnehavebørn og 32 vuggestue børn. Grauballe Børnegård ligger midt i Grauballe, hvor landlivet møder by. Institutionen er i stadig udvikling, både fordi der er stor tilflytning til området, og fordi det er et attraktivt sted at have sine børn.
Vi er en alsidig, kreativ, engageret og udviklende personalegruppe, som ser vores forskelligheder som en styrke. Med hver vores personlighed, faglighed, engagement og kompetencer skaber vi et hus, som emmer af liv. Vi har interesse for og fokus på børnene og deres trivsel, udvikling og livsglæde.
Sammen tilstræber vi, at børnene har rum til leg, udvikling og fordybelse, såvel ude som inde, oppe som nede og i mange forskellige aktiviteter på kryds og tværs af alder og stue, samt i forskellige relationer.
Samarbejdet mellem vuggestue og børnehave er vigtigt for os, og noget vi prioriterer højt. Vi har fælles legeplads og derfor ser vi alle børn. Kommende børnehavebørn kan se de voksne og børnene i børnehaven, og samtidig kan tidligere vuggestuebørn komme og sige hej. Der er en dør imellem afdelingerne og det adskiller os fysisk - men vi låner sommetider hinandens rum og stuer.
Læs mere om Grauballe Børnegård
Vi er i vuggestuen opdelt i to stuer - Mejserne og Finkerne. Der er henholdsvis 4 og 5 faste voksne på hver stue.
I vuggestuen leger, lærer og oplever vi sammen. Vi har formiddagssamling på stuerne, og om formiddagen har vi små børnefællesskaber, hvori man er 3-5 børn og 1 voksen tilknyttet. Den voksne står for at tilrettelægge og udføre aktiviteter med børnene inden for deres nærmeste udviklingszone. Vi ser også venskaber opstå og nye relationer udvikle sig i disse grupper. Om morgenen og eftermiddagen er vi fælles. Her ser vi relationerne udvikle sig uden for det lille børnefællesskab, samt andre børn der opdager hinanden.
Når barnet er indmeldt i vuggestuen, får I et velkomstbrev. Derefter skal I kontakte vuggestuen. Her aftaler vi forbesøg. Dette er godt at prioritere, da barnet her får lov til at opleve vuggestuen sammen med forældre og på den måde bliver mere trygt inden opstart. Hvad er forbesøg? Man kommer og er her, når barnet er allermest frisk, og går igen når overskuddet er brugt. Jo flere gange inden barnets opstart des bedre. Når opstarten går i gang, vil vores anbefaling være at sætte 14 dage af til indkøring. På den måde kan det gøres mest muligt på barnets præmisser, og vi kan hjælpe barnet til den nye hverdag.
Vi er altid spændt på at møde vores ”nye” børn, og deres forældre, og glæder os til at vise jer rundt, være i dialog med jer, og besvare jeres spørgsmål.
Selv om barnet ikke er indmeldt, er I altid velkomne til at besøge vores legeplads. I er velkomne til at snakke med pædagogerne og lederen, for at få svar på de spørgsmål I måtte have.
I vuggestuen er det muligt at sove i barnevogne, krybber og på madras alt efter alder og behov. Når et nyt barn starter, opfordrer vi dog til, at man har sin egen vogn med den første tid. Kan det ikke lade sig gøre så medbring egen dyne, lagen eller andet for at det virker så velkendt som muligt og skaber tryghed for jeres barn.
Børnene må meget gerne have sut og sovebamser med efter behov. Andet legetøj skal blive hjemme.
Det er vigtigt at holde garderoben samt skiftetøjskasserne opdaterede i forhold til størrelser, mængder og sæson. Husk der skal skrives barnets navn i alt.
Vi smører børnene med solcreme, når det er nødvendigt. Dvs. når vi skal ud om eftermiddagen. Vi forventer, at I har smurt solcreme på hjemmefra.
Vi prioriterer trygge overgange højt, både i opstarten, men også i overgangen til børnehave. Derfor vil vi ofte besøge børnehaven og deltage i deres aktiviteter, så der kan opleves trygge relationer fra start. Vi begynder disse besøg, så snart vi ved, hvad stue børnene skal på for at lave et “forbesøg” her.
Vi arbejder tæt sammen, vi deler legeplads og deles også om stuerne på tværs af børnehave og vuggestue. På den måde bliver der også skabt et trygt miljø for kommende eller tidligere vuggestuebørn.
Vi har en stor legeplads med masser af plads til at gå på opdagelse. Der er er skov, bakker, små hyggekroge, hulelignende buskads og alskens bevoksning, samt blomster, buske og træer. Det giver alle muligheder for børns leg i naturen, og vi prioriterer dette højt. Samtidig har vi et rigt nærområde hvor vi også altid kan gå på opdagelse, ture eller nogle af de skønne legepladser vi byen.
Vi holder gerne børnenes fødselsdage i vuggestuen med hele stuen.
Vi er i børnehaven opdelt i 3 grupper, kaldet storke-, svane- og uglerederne. Hver rede har tilknyttet faste voksne, som tilrettelægger og udfører aktiviteter sammen med børnene, både dagligt i den enkelte gruppe, og på tværs af stuerne.
Vi har et stort hus med meget plads både ude og inde, hvilket vi benytter meget. Om formiddagen er der fastlagte aktiviteter i de enkelte grupper, og ofte vil der være små legefællesskaber, hvor vi hjælper børnene med at opbygge relationer og få venner. Vi prioriterer, at børnene også kan lege i deres egne fællesskaber, og derigennem knytte nye venskaber, afprøve nye aktiviteter og udvikle sig sammen i eget tempo og efter egne kompetencer og interesser.
Vi laver aktiviteter på tværs af grupperne om formiddagen, når det er hensigtsmæssigt, fornuftigt og muligt. Om eftermiddagen er vi ligeledes sammen ude på legepladsen på tværs af grupperne, hvor der også vil være igangsat nogle aktiviteter.
Vi er en stor børnegård, med gode rum, højt til loftet, med god udluftning og indeklima. Derudover har vi også et stort udeareal – vores cykelbane går faktisk hele vejen rundt om børnehaven. Der er er skov, bakker, små hyggekroge, hulelignende buskads og alskens bevoksning, samt blomster, buske og træer og alle muligheder for børns leg i naturen, og vi prioriterer dette højt.
Vi har også en ”stald”, som egentlig er en længe i børnehaven. Den er udstyret med bl.a. klatrevæg, hængekøjegynge, træheste i egen bås, bilhule og naturrum – foruden stole og borde. Her går vi ind når en gruppe (f.eks. førskolen) har en aktivitet, når vejret er for barskt, eller når nogle bare har behov for at fordybe sig eller tage en pause.
Vi er meget ude, så husk at opdatere garderoben efter årstiden. Samtidig skal der også være skiftetøj i skabet eller i en kasse oven på - vær også her opmærksom på, om det passer i størrelse og sæson. Husk navn i alt.
Vi har en legetøjsdag om måneden, og ellers er en sovebamse meget velkommen til de børn, hvor det er nødvendigt.
Vi tilbyder børn, der har behov for det, at sove til middag i børnehaven. En voksen vil sidde ved børnene i ca. en halv time, og tage de børn op igen, som ikke er blevet mødt af Ole Lukøje. Børnene sover i ca. to timer, og bliver taget op, enten når de vågner eller senest 13.45, så de kan deltage i eftermiddagsmaden.
Vi har madrasser, så I skal medbringe dyne, pude, og lagen. Samt sovebamse og sut hvis det er nødvendigt.
Vi har cykeldag en gang om ugen, og børnene må have deres egne cykler med. Vi bruger ikke cykelhjelm i børnehaven, da børnene let kan glemme at tage den af efter cykeltur, og dermed komme til skade i træer, på rutsjebaner og deslige.
Vi smører børnene med solcreme, når det er nødvendigt. Dvs. når vi skal ud om eftermiddagen. Vi forventer, at I har smurt solcreme på hjemmefra.
Vi tager gerne på ture udenfor lågen. Vi går ture i nærmiljøet, er oppe i skolens gymnastikhal, besøger legepladserne omkring os, og er af og til hjemme til fødselsdag eller på besøg på skolen. Sommetider tager vi også bussen ud på oplevelser.
Hvert barn kan invitere hjem én gang i dets børnehavetid. Her inviterer man enten hele gruppen, eller alle drengene eller alle pigerne, for at ingen børn skal føle sig ekskluderet ved ikke at være med. Hvis man holder fødselsdag privat, bedes man gå rundt med invitationerne privat, da ingen skal føle sig udenfor – ved at se invitationer i naboens skab – uden selv at være inviteret.
Vi prioriterer højt, at børnene har en god start, og at der er tryghed og dialog for både børn og forældre, når de skal møde den nye verden i institutionen.
Vi opfordrer til besøg før start og vi har altid tid til at vise rundt og fortælle og besvare jeres spørgsmål, når I skal vælge institution til jeres barn.
Om morgenen åbner vi vuggestuen kl. 6.15, her vil man møde et personale fra vuggestuen. En børnehavevoksen kommer kl. 6.30 og går op i storkerummet. Her er børnehaven sammen på tværs af stuerne indtil kl. 7.30, hvor vi går ud i hver vores rede.
Både i børnehaven og vuggestuen er det vigtigt, at I siger goddag og farvel til en voksen – så lærer vi også hurtigere hinanden at kende.
Vi har et stort køkken, med en uddannet kok, som tilsiger, at børnene får gode, alsidige og velsmagende måltider og har en velfungerende kostordning. Foruden kostordningen har forældre også lavet en frugtordning. Her kan man betale et beløb om året i stedet for at have et stykke frugt med hver dag. Det er en flot ordning som vi håber I vil støtte op om.
Vi benytter os af systemet AULA, hvor i ”trykker børnene ind” på en skærm, når de kommer og ud når de går. Her vil også komme beskeder om f.eks. ugeplaner, nyhedsbreve, nyt fra kommunen samt udmelding om hvornår I holder ferie, og hvis barnet er sygt.
Det er vigtigt, at I kommer på AULA fra starten, hvis det ”bøvler”, har vi flere it-kyndige medarbejdere i børnehaven og vuggestuen, som gerne vil være behjælpelige.
I Grauballe børnegård vil vi især kendes på værdierne ”trivsel og samarbejde”, og vi tilstræber, at de pædagogiske værdier følges af praktisk handling, og at dette er synligt i dagligdagen, både for børn, voksne og eksterne samarbejdspartnere.
Vi arbejder også efter de ”nye styrkede læreplaner”, hvor vi beskæftiger os med og stimulerer børnene på mange områder, for at alle får succesoplevelser, og alle føler sig kompetente.
Dette er også i tråd med Silkeborg Kommune, hvor vi tilrettelægger pædagogikken sådan at ”alle er med”.
Overordnet kan man kende os på at vi:
- arbejder anerkendende og inkluderende.
- skaber rammer for inspirerende læringsmiljø.
- tilrettelægger pædagogisk praksis med passende udfordringer.
- har mod på at prøve nyt.
- respekterer og støtter op om børns leg og venskaber.
- kan tage barnets perspektiv.
- giver børnene passende medindflydelse.
- prioriterer en overskuelig og genkendelig hverdag.
- udvikler os løbende, for at sikre trivsel, læring og udvikling.
- har et godt og positivt samarbejde indbyrdes, med børnene og forældrene.
Vi vil noget med Jeres børn
Vi kan noget med Jeres børn
Vi gør noget med Jeres børn
I Grauballe Børnegård har vi næsten fuldkostordning for både vuggestue og børnehavebørn.
Hvert barn i huset opfordres til at medbringe 1 stk. frugt hver mandag. Dette til udskæring ved eftermiddagens måltid i vuggestuen og i børnehaven.
Alle børnehavebørn skal hver dag medbringe en drikkedunk m. vand, som sættes i basisgruppens køleskab. Husk navn på drikkedunken, samt at ta’ drikkedunken med hjem, for at rengøre den hjemme!
Vuggestuen:
Formiddagsmad kl. 8.45 – 9.15:
Brød og grønsager/frugt.
Frokost kl. 10.45 – 11.15:
Børnene tilbydes varierende og næringsrigt kost bestående af fx fisk, kød, rugbrød med pålæg, grød, pasta/ris/kartofler og grønsager. Der tilbydes rugbrød 3 dage og 2 dage med varm mad om ugen. Derudover supplerer vi den daglige menu med kogte kartofler og grønsager til de yngste børn. Børnene får mælk til frokost.
Eftermiddagsmaden kl. 13.45 – 15:
Brød og grønsager/frugt.
Børnehaven:
Formiddagsbrød og grønt/frugt v/ morgensamlingen kl. 8.30 – 9.00
Frokost kl. 11:
Børnene tilbydes varierende og næringsrigt kost bestående af fx rugbrød med pålæg og grønt, suppe, grød, kød, salat, grøntsager, kartofler, pasta eller ris.
Eftermiddagsmåltid kl. 14:
Brød og frugt som spises ved bordet i køkkenet eller ude.
Traditioner:
I Grauballe Børnegård har vi fælles temauger, hvor personalet fra vuggestue og børnehave planlægger tema og tilrettelægger aktiviteter som er tilpasset alle børn.
Årsplan:
Hvert år omdeles en kalender med planlagte aktiviteter i årets løb. I kalenderen står blandt andet følgende årstidsbestemte traditioner, som vi vægter højt:
Fastelavn
Temauger med skiftende Aktivitetstemaer.
"Bag for en sag” - børneaktivitet
”Smagens dag” - børneaktivitet
Maxibørnenes ”Besøgsuge i O. klasse”
112 dagen for Maxi-børn
Fællesudflugt Maxibørn og O. klasse
December-hygge og børnejulefrokost
Luciaoptog ved 0. klasse
Forældrearbejdsdag i foråret for børn, forældre og personale.
Sommerfest i juni måned. Festen er for børn, søskende, forældre og personale.
Forældrekaffe
Fællesspisning
Forældre juleglögg
Samarbejdet mellem forældre og personale er medvirkende til, at børn trives, udvikler sig og får en god dagligdag. Et godt samarbejde opnås via en åben og ligeværdig dialog med gensidig forståelse og respekt.
Informationer:
Vi informerer om hverdagens aktiviteter og hændelser via mundtlige beskeder, opslag på tavlen eller på AULA. Nyhedsbreve m.m. formidles via AULA. Her kan I holde jer orienteret om hverdagslivet og forskellige arrangementer.
Forældresamtaler:
Vi inviterer til en forældresamtale omkring 3 måneder efter at barnet er startet i institutionen. Desuden tilbydes en årlig forældresamtale, hvor vi afsætter 25 minutter til samtale om barnet. Barnets primærpædagog planlægger og inviterer til forældresamtalerne.
Førskole-samtalerne afholdes i november måned – året inden forventet skolestart, samtalerne kan kobles sammen med 5 års samtalerne.
Derudover kan I og vi aftale samtaler, hvis der er behov for dette.
Forældremøde:
Vi afholder forældremøde i efteråret, hvor der er valg til forældrebestyrelsen og til et lokalt Forældreudvalg.
Forældrebestyrelsen:
Der er en fælles forældrebestyrelse for hele Daginstitutionen Gudenåen. Grauballe Børnegård er repræsenteret med 2 forældre i forældrebestyrelsen.
I er altid velkomne til at henvende jer til forældrebestyrelsen eller komme med forslag til emner, som kan behandles.
Forældreudvalg:
Forældreudvalget er en frivillig forældregruppe som planlægger og varetager Grauballe Børnegårds forældre- og familie arrangementer. Dine ideer og din hjælp er meget velkommen. Meld din ind i Forældreudvalget!
Gæstedagplejeordningen i Grauballe Børnegård:
Gæstehuset Viben er et tilbud til dagplejebørn og forældre om gæstedagpleje i lokalområdet.
Det er vores ønske, at skabe et tæt samarbejde og en sammenhæng imellem lokale dagplejere, børn, forældre og daginstitution i Grauballe.
Gæstehuset Viben åbnede 16. august 2016 og er et tilbud til dagplejebørn og - forældre, når lokale dagplejer har ferie, er på kursus eller er sygemeldt.
Gæstehuset Viben har lokaler i nær tilknytning til vuggestuen i Grauballe Børnegård. Institutionen stiller lokaler, inventar og legetøj til rådighed til Gæstehuset.
Dagplejebørn og forældre kan benytte vuggestuens indgangsdør.
Det pædagogiske tilsyn er ét ud af flere tilsynsformer i Dagtilbud i Silkeborg Kommune. Det pædagogiske tilsyn udføres af forvaltningen både i kommunale, selvejende og private daginstitutioner.
Det pædagogisk tilsyn har to overordnede funktioner; at kontrollere og udvikle den pædagogiske kvalitet i dagtilbuddet. Rammen for pædagogisk tilsyn i Silkeborg Kommune udarbejdes af forvaltningen, således der er sammenhæng med de fælles kommunale indsatser daginstitutionerne arbejder med.
I de kommunale daginstitutioner udføres tilsynet hvert år i skiftende børnehuse. Hermed sikres, at alle børnehuse får minimum et tilsyn hvert andet år. Tilsynsrapporterne for de kommunale institutioner vil efter tilsynet blive offentliggjort på deres lokale hjemmesider.
Her kan ses den seneste tilsynsrapport for Grauballe Børnegård:
Tilsynsrapport for Grauballe Børnegård
Vil du vide mere så se øvrige materiale vedrørende tilsynet