Børnehuset Ans
Børnehaven er beliggende i Ans, og den oprindelige børnehave er opført i 1972.
Børnehuset Ans ligger i et naturskønt område, hvor vi ikke skal langt forbi lågen før end at vi er i skov, på marken ved fårene eller oppe ved Tipien på bakken.
Der er gåafstand til Tangesø, hvor vi nyder vandlivet.
Vi har et dejligt stort hus med plads til 145 børn, men har gennem de sidste par år haft gennemsnitlig 73 børn, så der er godt med plads, hvilket vi udnytter på bedste vis ved at indrette os med små børnefællesskaber, hvor der er plads til leg og læring.
Vi er idrætscertificeret, hvilket betyder at pædagogisk idræt er en del af vores hverdag, hvor vi bruger kroppen, vores sanser og bevægelse på mange måder gennem dagen.
Er I nye i området eller blevet forældre, så kig endelig forbi til en snak og få jeres barn skrevet op.
I er også altid velkommen til at bruge legepladsen udenfor børnehusets åbningstid.
Læs mere om Børnehuset Ans
Middagssøvn/Bleer
Der er mulighed for at jeres barn kan sove middagssøvn i børnehaven. Vi har soveposer til sovebørnene. Før barnet bliver Fårekylling, bestræber vi os på, at middagssøvnen afskaffes. De børn der bruger ble, skal selv huske at medbringe bleer, som lægges på badeværelset.
Skiftetøj / Regntøj
Da det ikke kan undgås at jeres barn ind i mellem bliver våd eller beskidt, er det vigtigt at I medbringer skiftetøj. Dette gælder både underbukser, strømper, bluser og bukser.
Vi er ofte ude at lege, derfor er det vigtigt for jeres barn, at det har passende overtøj med, såsom flyverdragt, jakke, termotøj, regntøj, gummistøvler, sandaler osv. i forhold til årstiden.
Tydeligt navn
Det gør dagligdagen meget nemmere for både jeres barn og personalet, når der står navn i alt overtøj og fodtøj. Det er jer selv, som forældre, der skal holde styr på barnets ejendele.
Legetøj
Børnene må ikke have deres legetøj med i børnehaven. Man må selvfølgelig gerne medbringe en sovebamse, som før og efter middagsluren skal ligge i garderoben.
Cykelhjelme på legepladsen
På vores legeplads bruger vi ikke cykelhjelm. Børnene glemmer måske at tage cykelhjelmen af, når de gør et lille hold på cykelturen. Vores legeplads er jo dejlig stor, men samtidig kan det være svært for personalet, at have overblik over, om børnene forlader deres cykel og leger med cykelhjelm på. Vi er særligt bekymrede for, at børnene kan blive kvalt i cykelhjelmen, hvis de f.eks. sidder fast i træer, buske, klatrestativ eller andre steder på legepladsen.
Modulordninger
Der kan købes 30,40,45 og 50 timers modul i børnehaven. Ønsker I et deltidsmodul på 30 eller 40 timer, skal I udfylde en fremmødeseddel, dog kun den første gang. Hvis I har brug for at komme op i modul, kan det lade sig gøre fra dag til dag. I kan komme ned i modul med 1 måneds varsel, når I har været mindst tre måneder på højere timetal.
Solcreme
Når solen skinner højt fra en skyfri himmel og solcreme er nødvendig, smører vi børnene ind i solcreme over middag. Vi forventer samtidig, at børnene er smurt med solcreme hjemmefra, om morgenen.
Turdage/udegrupper
De forskellige grupper vil have turdage på skift og er ude hver dag. Vi vil bl.a. bruge vores nærområde, skoven, tipien, søen eller tage bussen til andre oplevelser. Kommer barnet først efter vi er taget af sted, bliver det tilbage i børnehaven og leger med de børn, der er tilbage i huset.
Fridag/sygdom
Hvis dit barn er syg eller har en fridag, vil vi gerne have, at I melder barnet syg/fri på Aula eller på en sms, helst inden kl. 9.00 til enten:
- Myrerne: 20 11 64 96
- Fårekyllingerne: 20 11 56 47
- Græshopperne: 21 83 34 93.
Vi besvarer jeres sms med et ok. Har I et spørgsmål, bedes I ringe inden kl. 9.00.
Fødselsdag i Daginstitution Gudenåen
Afholdelse af fødselsdage skal altid aftales med personalet og det skal altid vurderes om det er muligt den ønskede dag.
Personalet skal altid gøre opmærksom på muligheder og begrænsninger i forhold til fejringen.
Det kan have stor betydning for barnet at få lov til at dele ud til deres venner når de har fødselsdag. Vi ønsker at fokus skal være på det at give til andre og dermed ikke mængden der gives.
Fra bestyrelsen opfordres der til, at man husker, på at der ikke medbringes mere end barnet kan spise og henstiller til, at man vælger det sundere alternativ. Det handler ikke om kvantitet, men kvalitet.
I vuggestuen siger vi pænt nej-tak til slik.
Private fødselsdage
Hvis I holder jeres barns fødselsdag privat og I ønsker, at invitere børn fra børnehaven med til fødselsdagen, enten uden for åbningstiden eller i weekenden, anbefaler vi, at I følger børnehavens retningslinjer. Hvis I inviterer enkelte børn eller andre grupper med fra børnehaven, vil vi anmode jer om at sende invitationerne ud privat og ikke via børnehaven. Hvis fødselsdagen med enkelte børn eller andre grupper foregår på en hverdag, henstiller vi til, at afhentning ikke foregår samlet fra børnehaven. På den måde sikrer vi, at børnehavens gode fællesskab opretholdes og at alle børn kan få opfyldt deres ønske om, at blive inviteret til fødselsdag.
Vi håber, at I vil vise hensyn og tage vores anbefalinger med i jeres overvejelser, før I inviterer til privat fødselsdag.
Sådan holder vi fødselsdag i Børnehuset Ans
Vi fejrer som regel fødselsdagen til morgensamling. Her synger vi fødselsdagssang for barnet, giver barnet en lille gave og spørger ind til om de har fået gaver hjemme og er blevet fejret eller skal fejres. Vi opfodrer til, at I begrænser mængden, af det I medbringer, da det hurtigt bliver overvældende for børnene. Forældrene bestemmer selv, hvad de vil medbringe. De voksne fra børnehaven foreslår de sundere alternativer som f.eks. pølsehorn, boller, popcorn, ostehaps, frugtstang, udskåret frugt mm. Men der er ikke restriktioner. Overvej f.eks. at en slikkepind tager utroligt lang tid at spise, for et børnehavebarn. Det tager også lang tid at åbne en brikjuice, vi slukker gerne tørsten i vand.
Overgang fra dagpleje til børnehave
Vi arbejder tæt sammen med dagplejen, da vi ved hvor vigtigt det er for børnenes trivsel at få en god overgang fra dagpleje til børnehave.
Dagplejerne i Ans kommer på skift hver fredag på besøg hele dagen, hvor børnene lærer legepladsen, garderoben, stuerne, personalet og børnene fra den yngste gruppe, Myrerne at kende.
Vi laver nogle trygge overgange, hvor dagplejerne har deres egen stue som de kan være på og efterhånden som trygheden bliver bygget op åbner vi op, så der kan være leg på tværs af dagplejebørn og de yngste børnehavebørn.
Er du ny forældre og/eller skal dit barn snart starte i børnehuset er denne folder lavet til dig. LINK til folder. Vi håber den besvarer mange af de spørgsmål du kunne sidde med. Du er også altid velkommen til at ringe til børnehuset og tale med personalet eller lederen, hvis spørgsmål.
Samarbejde med dagplejer
Vi laver aftaler med dagplejerne om, at de gerne må komme på besøg i børnehaven. Dels for at barnet kan se børnehaven, samt være sammen med de voksne, barnet skal være tilknyttet. Dagplejen er her i børnehaven på skift, 3 fredage om måneden fra morgen til lukketid.
Overgang fra børnehave til skole
Vi arbejder tæt sammen med skolen og begynder allerede ud på foråret det år, hvor jeres barn skal starte i skole med at besøge skolen og SFOen jævnligt, hvor vi får mulighed for at komme med ind og lege 0. klasser. Vi bruger også skolens udearealer, hvor vi går på opdagelse og bliver fortrolige med omgivelserne. Det er altid stort når man skal starte i skole. For nogen vil overgangen være den nemmeste, mens for andre kan den være svær. I samarbejde med jer og skolen gør vi en indsats for at give jeres barn den bedste overgang og start på en ny etape.
Kl. 6.15 Børnehaven åbner. Der serveres morgenmad i cafeen ved Græshopperne til kl. 7.15 til de børn der ikke kan nå at spise hjemmefra
Kl. 7.30 Stuerne åbner, efterhånden som personalet møder ind
Kl. 9.00 Vi holder samling i de forskellige grupper, og der serveres formiddagsmad
Kl. 9.30 Grupperne har gruppetid, lege tid eller er på tur ud af huset
Kl. 11.00 Vi spiser frokost
Kl. 12.00 Sovebørnene puttes og de øvrige børn leger på legepladsen
Kl. 13.30 Sovebørn tages op
Kl. 14.00 Vi spiser eftermiddagsmad i grupperne fx. hjemmebagt boller, ristet rugbrød, samt frugt
Kl. 15.00 Vi begynder at lukke stuerne og rydder op på legepladsen
Kl. 15.30 Vi samler de sidste børn ved Fårekyllingestuerne (i midten af huset) eller på legepladsen
Kl. 16.30 Børnehaven lukker - Fredag lukker vi kl. 16.00
I Dagsinstitutionen Gudenåen vil vi sammen med børnene skabe en hverdag hvor de får:
- Mod til at møde og udforske verden - Livsglæde og tro på sig selv
- Lyst og evne til at deltage i forpligtende fællesskaber, og dermed lære at forstå sig selv og andre.
Silkeborg Kommune - strategiens vision
Vi vil være en kompetent og nyskabende organisation, der går fremtidens muligheder og udfordringer i møde til gavn for fællesskabet.
Strategiens 4 spor:
- Vi styrker tillid og legitimitet
- Vi udnytter teknologiens potentialer
- Vi skaber helhed og sammenhæng på tværs
- Vi sikrer fremtidens kompetencer
Vision for Børnehuset Ans
Børnehuset vil give et bredt daginstitutions tilbud i distrikt Ans, hvor forskellighed er en styrke.
Værdier:
Vi har 4 værdier i kommunen: kvalitet, dialog, sammenhæng og dynamik.
Vi vil med en anerkendende tilgang tage udgangspunkt i det enkelte barn, vi vil styrke og støtte barnet, hvor det har behov, og til stadighed skabe et udviklende læringsmiljø.
Børnehusets ord på værdierne
Dialog
Tillid og åbenhed mellem:
- Ledelse – personale
- Personale – personale
- Ledelse/personale – forældre og øvrige bruger
- Voksne – børn
- AULA og diverse tavler som åbning for dialog
Dynamik
- Energi, nærvær, fordybelse og udvikling
- Anerkendende tilgang til hinanden
- Kurser og efteruddannelse
- Vidensdeling
Kvalitet
- Forskellighed – bredt tilbud
- Procesorienteret
- Dokumentation/synliggørelse af, hvordan der arbejdes i de 3
Sammenhæng
- Struktur og planlægning
- Rød tråd mellem dagpleje, børnehave, skole og forvaltning
Silkeborg Kommunes Børne- og Ungepolitik
Goddag og farvel
Det er vigtigt, at I og jeres barn siger goddag og farvel til en voksen, når I afleverer og henter jeres barn. På den måde ved vi, hvornår jeres barn er i børnehaven, og samtidig lærer vi hinanden hurtigere at kende.
Så længe I er i børnehaven er det jer, der har ansvaret for jeres barn/børn.
Husk: Når I afleverer og henter jeres barn, skal lågen lukkes efter jer.
BØRNENE MÅ IKKE SELV ÅBNE LÅGEN
Vinke
Efter kl. 7.30 skal jeres barn afleveres ved døren ind til stuen, hvor der vil komme en voksen og tage imod jer.
Vi vælger at sige farvel ved døren, da det giver en lettere og hurtigere aflevering for jeres barn, hvor han eller hun hurtigt vil komme i leg efter at have vinket farvel. Dette gør også at vi kan fokusere på de aktiviteter vi allerede er i gang med og de børn der allerede er kommet, ikke bliver forstyrret ved hver aflevering.
Informationer
Ved hver stue/indgang er der en whiteboardtavle. Her vil alle de oplysninger stå, der er relevante for jer. Der vil stå hvad jeres barn har lavet i dag, f.eks. planer for den kommende dag/uge eller invitationer.
AULA
Ved hver garderobe hænger der en skærme hvor man skal tjekke ind og ud.
BØRNENE MÅ IKKE SELV TRYKKE IND OG UD PÅ SKÆRMENE
På AULA vil I få alle beskeder f.eks. ugeplaner, nyhedsbreve, nyt fra lederen, nyt fra forvaltningen, ferietilmelding osv.
Det er også på AULA I skal melde jeres barn syg, melde ferie og hvor I kan sende os relevante oplysninger omkring jeres barn eller skrive hvis I har spørgsmål eller bekymringer.
Det er vigtigt at komme på AULA fra starten, da det er her I vil finde de fleste informationer og nyheder.
Årets traditioner
Fastelavn
Børnene kommer udklædt, vi slår katten af tønden og spiser fastelavnsboller.
Sommerfest
Et af årets højdepunkter er vores sommerfest, som samler alle børn, forældre og personale til en hyggelig eftermiddag/aften, hvor der er
mulighed for at snakke, hygge og lege.
Bedsteforældredag
Bedsteforældrene inviteres til, at ” gå i børnehave” med børnebørnene.
Forældremøde
Hvert år i oktober er der forældremøde med valg til bestyrelsen. Efterfølgende mødes vi ude på stuerne, hvor vi fortæller om dagens gang, aktiviteter vi laver med jeres børn, samt stort og små. I hver gruppe vælges ligeledes to repræsentanter til forældreudvalget.
Lygtetur og Luciaoptog
En fredag i december mødes vi kl. 6.30 for at gå på lygtetur i nærområdet.
Efter turen vil der blive serveret en kop kaffe og Græshopperne går Luciaoptog gennem børnehuset.
Julefrokost
Hvert år i december holder vi julefrokost, hvor børn og personale nyder den lækre julefrokost sammen.
Julegudstjeneste
Hvert år afholdes der julegudstjeneste i Ans Kirke, hvor skolebørn opfører krybbespil for børnene.
Børnehuset Ans er en børnehave hvor vi arbejder aldersopdelt. Vi er idrætscertificeret og praktiserer pædagogisk idræt dagligt på forskellige plan, alt afhængig af de temaer vi kører gennem året.
Vi arbejder på tværs af personale og børnegrupper gennem vores fællestemaer, hvilket giver os den unikke mulighed for at arbejde med børn i forskellige aldre, såvel som aldersopdelt.
Vi arbejder med intelligensprofiler, og denne praksis lægges til rette ud fra Howard Gardners mange intelligenser, som vi bruger i vores 3 måneders samtale, 4,5 års samtale, samt i vores overgangsbeskrivelser til skolen.
Vi laver digitale sprogvurderinger på alle 3-årige.
Vi arbejder målrettet og systematisk med Trivsel på Tværs, med fokus på Samarbejdsmodellens 3 grundværdier:
- Barnets adfærd ses i den sociale kontekst, hvori barnet indgår
- Vi fokuserer på barnets ressourcer og udviklingsmuligheder
- Forældre er aktive samarbejdspartnere og en ressource
Vi har et godt samarbejde med mange tværprofessionelle faggrupper gennem PPL, som er med til at understøtte den gode udvikling og sikre trivsel ved hvert barn der skulle have brug for denne form for støtte.
Vi har madordning i børnehaven. Det betyder, at børnene ikke skal have mad med selv.
I vores køkken laves maden efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger for kostsammensætningen til små børn.
Måltidet vil en til to gange i ugen være varm mad, de øvrige dage vil det være rugbrød med pålæg - der er altid grøntsager. Menuen hænger i alle indgangspartier og ved køkkenet. Vi prioriterer gode danske produkter, for eksempel årstidens frugt og grønt. Vi har desuden fokus på økologi og 60-90 % af vores produkter er økologiske.
Det beløb I som forældre betaler til madordningen, dækker kun for frokostmåltidet, men da vi i børnehaven har valgt at have en fuldkostordning, betyder det, at vi serverer et let morgenmåltid for de børn der ikke har nået at spise hjemmefra, samt formiddagsmad som ofte består af rugbrød med ost/smør og gnave grønt.
Når grupperne tager på tur, får de madpakker med, som køkkenet står for at klargøre.
Der vil blive taget hensyn til lægedokumenteret fødevareallergi, kultur og religion.
Morgenmad:
Der er morgenmad fra kl. 6.15 til kl. 7.15 i børnehaven for de børn der ikke har spist hjemmefra. Det vil blandt andet bestå af rugbrød, havregryn, mælk, ost og frugt.
Eftermiddagsmad:
Der er eftermiddagsmad fra kl. 14 som kan bestå af fx. hjemmebagte boller, ristet rugbrød som børnehuset står for. Dertil er der en forældrebetalt frugtordning, hvor I forældre årligt betaler 195 kr., så jeres børn kan få frugt til eftermiddagsmaden.
Det er forældreudvalget der står for den forældrebetalte frugtordning og derfor også dem de 195 kr. skal betales til.
Økologi:
I Børnehuset Ans har vi i Januar 2017 opnået det økologiske Sølvmærke.
Vi har hele tiden fokus på at forøge den økologiske andel i vores kostordning.
Det Økologiske Spisemærke i sølv kan opnås af børnehuse, der kan dokumentere, at de økologiske føde- og drikkevarer udgør 60-90 procent af det samlede indkøb.
NEST principper
I Daginstitutionen Gudenåen, som Børnehuset Ans er en del af arbejder vi ud fra NEST principperne, hvor der tages udgangspunkt i: Hvad et barn har brug for, kan alle have gavn af. Hvilket i praksis betyder for os, at vi har indrette os med fleksible rum, hvor vi kan indrette små børnefællesskaber, vi bruger visualisering, whiteboard og piktogrammer. Samt tager udgangspunkt i, at det er os som voksne der skal ændre praksis for at få alle med og ikke nødvendigvis barnet der behøver at passe ind.
De mange intelligenser
Børnehuset tager udgangspunkt i Howard Gardners intelligensbegreb, da det rummer menneskets mange forskellige virkemåder, udtryksmåder, færdigheder og kompetencer og således bidrager til en god helhedsforståelse af barnet.
Nogle børn lærer bedst ved at lytte, andre ved at tegne og se billeder. Nogle skal have alle fingrene i suppedasen for at forstå, hvordan tingene hænger sammen. Så er der dem, der skal kende helheden på forhånd. For ikke at glemme dem, der gør flittigt brug af intuitionen, når de prøver at forstå og mestre verden. Nogle slår rytmer, finder på remser og sange. Og nogle fungerer fantastisk i grupper og sociale sammenhænge.
Når barnets foretrukne aktivitet og stærke sider anerkendes og bekræftes af de voksne, giver det barnet overskud og mod. Humøret og kreativiteten stiger. Og barnet kan hermed udvikle sig på flere fronter.
Børnehuset laver en intelligensprofil på barnet inden samtalerne. Intelligensprofilen er en prioritering af barnets styrkesider ud fra observationer af barnet, sammenholdt med beskrivelserne af den enkelte intelligens.
Ved at kende barnets styrkesider kan Børnehuset og hjemmet via de stærke sider styrke de svage og derigennem fremme barnets alsidige udvikling.
Forældresamtaler
Vi prioriterer at få en snak med jer forældre, både til overleveringssamtalerne og når I kommer på for-besøg med jeres barn. Her vil vi snakke med jer om barnet og vores forventninger til hinanden. Efter ca. 3 måneder vil der være en forældresamtale, om starten i børnehaven.
Der vil evt. være en sprogvurdering, hvis børnehaven skønner det.
Når barnet er omkring 4,5 år samt før skolestart, vil I blive tilbudt forældresamtaler. Der vil dog altid være plads til forældresamtaler efter behov.
Forældreudvalget
Forældreudvalget består af alle de forældre, som har tid og lyst til at deltage.
I kan være med til at stå for forældrekaffe, bod til sommerfest, hjælpe med at male legeplads og meget mere.
Hvert år i oktober måned, vælges der repræsentanter til Forældreudvalget.
Loven om pædagogiske læreplaner blev vedtaget i 2004 og med den bliver der sat fokus på små børns læring. Hovedformålet med denne lov er at sikre, at alle børn får optimale udviklingsbetingelser. En vej til det, er at styrke børns forskellig kompetencer gennem målrettet og bevidst tilrettelagte indsatser i deres dagpleje og institution.
Der skal i alle dagtilbud efter serviceloven udarbejdes en pædagogisk læreplan, der omhandler temaerne:
- Barnets alsidige personlige udvikling
- Sociale kompetencer
- Sprog
- Krop og bevægelse
- Naturen og naturfænomener
- Kulturelle udtryksformer og værdier
I forhold til læring skal vi voksne stille vores merviden og erfaring til rådighed for børnene, men det er barnet selv der gennemgår læreprocessen.
Vi kan ikke bestemme, hvad barnet lærer, men vi kan udfordre barnet med spørgsmål, materialer, oplevelser os, som det ellers ikke vil støde på.
Vi voksne har ansvaret for processen og for at børnenes kompetencer udfordres, understøttes og udvikles, samt at børnene inddrages.
Det pædagogiske tilsyn er ét ud af flere tilsynsformer i Dagtilbud i Silkeborg Kommune. Det pædagogiske tilsyn udføres af forvaltningen både i kommunale, selvejende og private daginstitutioner.
Det pædagogisk tilsyn har to overordnede funktioner; at kontrollere og udvikle den pædagogiske kvalitet i dagtilbuddet. Rammen for pædagogisk tilsyn i Silkeborg Kommune udarbejdes af forvaltningen, således der er sammenhæng med de fælles kommunale indsatser daginstitutionerne arbejder med.
I de kommunale daginstitutioner udføres tilsynet hvert år i skiftende børnehuse. Hermed sikres, at alle børnehuse får minimum et tilsyn hvert andet år. Tilsynsrapporterne for de kommunale institutioner vil efter tilsynet blive offentliggjort på deres lokale hjemmesider.
Tilsynsrapport for Børnehuset Ans bliver udarbejdet hver andet år og vil efterfølgende blive linket op til på den her side.