Tegning
Børnehaven er beliggende i Ans og den oprindelige børnehave er opført i 1972. 

For nogle år siden flyttede vi ind i vores helt nye børnehave, som i 2015 er normeret til 122 børn.
Den "gamle" afdeling er ligeledes blevet renoveret, og her holder de mindste børnehavebørn til - samt personalefaciliteter og møderum. De to bygninger er bygget sammen.

Børnehuset er aldersopdelt i 3 grupper.

Vi har et dejligt stort hus med mange rum, man kan lege i; dukkekrog, stort motorikrum, man kan tumle i, kroge til at læse bøger, legoklodser, tog og biler.

Vi har også en stor legeplads med mooncarbane, cykler, legehuse, klatretræer, skjulesteder, om vinteren en kælkebakke, skoven, søen og vores tipi lige i nærheden.

Middagssøvn/Bleer:

Der er mulighed for at jeres barn kan sove middagssøvn i børnehaven. Vi har soveposer til sovebørnene.
Før barnet bliver Fårekylling, bestræber vi os på, at middagssøvnen afskaffes. De børn der bruger ble, skal selv huske at medbringe bleer, som lægges på badeværelset.

Skiftetøj / Regntøj:

Da det ikke kan undgås at jeres barn ind i mellem bliver våd eller beskidt, er det vigtigt at I medbringer skiftetøj. Dette gælder både underbukser, strømper, bluser og bukser.
Vi er ofte ude at lege, derfor er det vigtigt for jeres barn, at det har passende overtøj med, såsom flyverdragt, jakke, termotøj, regntøj, gummistøvler, sandaler osv. i forhold til årstiden.

Tydeligt navn:

Det gør dagligdagen meget nemmere for både jeres barn og personalet, når der står navn i alt overtøj og fodtøj. Det er jer selv, som forældre, der skal holde styr på barnets ejendele.

Legetøj:

Børnene må ikke have deres legetøj med i børnehaven. Man må selvfølgelig gerne medbringe en sovebamse, som før og efter middagsluren skal ligge i garderoben.

Cykelhjelme på legepladsen:

På vores legeplads bruger vi ikke cykelhjelm. Børnene glemmer måske at tage cykelhjelmen af, når de gør et lille hold på cykelturen. Vores legeplads er jo dejlig stor, men samtidig kan det være svært for personalet, at have overblik over, om børnene forlader deres cykel og leger med cykelhjelm på. Vi er særligt bekymrede for, at børnene kan blive kvalt i cykelhjelmen, hvis de f.eks. sidder fast i træer, buske, klatrestativ eller andre steder på legepladsen.

Modulordninger:

Der kan købes 30,40,45 og 50 timers modul i børnehaven. Ønsker I et deltidsmodul på 30 eller 40 timer, skal i udfylde en fremmødeseddel, dog kun den første gang. Hvis I har brug for at komme op i modul, kan det lade sig gøre fra dag til dag. I kan komme ned i modul med 1 måneds varsel, når I har været mindst tre måneder på højere timetal.

Solcreme:

Når solen skinner højt fra en skyfri himmel og solcreme er nødvendig, smører vi børnene ind i solcreme over middag. Vi forventer samtidig, at børnene er smurt med solcreme hjemmefra, om morgenen.

Turdage/udegrupper:

De forskellige grupper vil have turdage på skift og er ude hver dag. Vi vil bl.a. bruge vores nærområde, skoven, tipien, søen eller tage bussen til andre oplevelser. Kommer barnet først efter vi er taget af sted, bliver det tilbage i børnehaven og leger med de børn, der er tilbage i huset.

Fridag/sygdom:

Hvis dit barn er syg eller har en fridag, vil vi gerne have, at i melder barnet syg/fri på Day Care eller på en sms, helst inden kl. 9.00 til enten:

Myrerne – 20116496

Fårekyllingerne 20115647

eller Græshopperne – 21833493.

Vi besvarer jeres sms med et ok. Har I et spørgsmål, bedes i ringe inden kl. 9.00.

Fødselsdage:

Som Myrer og Græshoppe vil vi gerne fejre jeres barn her i børnehaven. I er altid velkomne til at deltage. Det foregår som regel til morgensamling. Mens barnet er Fårekylling, er det muligt at få barnets gruppe med hjem og fejre fødselsdagen.

I kan selvfølgelig også vælge at fejre det i børnehaven. Aftal nærmere med de voksne fra gruppen. Vi tager ikke hjem på besøg mandag.

Overgang fra dagpleje til børnehave: 

Læs i nedenstående folder, hvordan vi sikrer en god overgang fra dagpleje til børnehave i Ans

Overgang fra dagpleje til børnehave

Samarbejde med dagplejer

Vi laver aftaler med dagplejerne om, at de gerne må komme på besøg i børnehaven. Dels for at barnet kan se børnehaven, samt være sammen med de voksne, barnet skal være tilknyttet. Dagplejen er her i børnehaven på skift, 3 fredage om måneden fra morgen til lukketid.

Personale:

Malene Ringberg
Institutionsleder og daglig leder  i Børnehuset Ans, 1 års diplom uddannelse (pædagogik) og 1 års master uddannelse (ledelse)

Susanne pædagog med 1 diplommodul i socialinklusion, Myrer

Pernille pædagog med 1 diplommodul i socialinklusion, Myrer

Kirsten M. pædagogmedhjælper, Myrer

Camilla pædagogmedhjælper, Myrer

 

Annie pædagog med 1 års diplom uddannelse (pædagogik), Fårekylling

Paulina pædagog fra Polen, Fårekylling

Anita pædagogmedhjælper, Fårekylling

Emil pædagogmedhjælper, Fårekylling

 

Gitte pædagog med 1 diplommodul i socialinklusion , Græshopper

Joan pædagogisk assistent, Græshopper

Susan pædagogmedhjælper, Græshopper

Camilla pædagogmedhjælper Græshopper

 

Jonna pædagog med 1 års diplom uddannelse (pædagogik), social inklusionsopgaver i de 3 børnehuse

Dagsrytme i Børnehuset Ans:

Kl. 6.15 Børnehaven åbner børnehaven serverer morgenmad i cafeen ved Fårekyllingerne til kl. 7.15

Kl. 7.30 Stuerne åbner, efterhånden som personalet møder ind

Kl. 9.00 Vi holder samling i de forskellige grupper, og der serveres formiddagsmad

Kl. 9.30 Grupperne har gruppetid, legetid eller er ude af huset

Kl. 11.30 Vi spiser frokost

Kl. 12.00 Sovebørnene puttes og de øvrige børn leger på legepladsen

Kl. 13.30 Sovebørn tages op

Kl. 14.00 Vi spiser eftermiddagsmad i grupperne fx. hjemmebagt boller, ristet rugbrød, samt frugt

Kl. 15.00 Vi begynder at lukke stuerne og rydder op på legepladsen

Kl. 15.30 Vi samler de sidste børn ved Fårekyllingerummene eller på legepladsen

Kl. 17.00 Børnehaven lukker - Fredag lukker vi kl. 16.00

Vision for Børnehuset Ans:

Børnehuset vil give et bredt daginstitutions tilbud i distrikt Ans, hvor forskellighed er en styrke.

Værdier:

Vi har 4 værdier i kommunen: kvalitet, dialog, sammenhæng og dynamik samt 2 for Gudenåen Institution: trivsel og samarbejde.

Vi vil med en anerkendende tilgang tage udgangspunkt i det enkelte barn, vi vil styrke og støtte barnet, hvor det har behov, og til stadighed skabe et udviklende læringsmiljø.

Børnehusets ord på værdierne

Dialog

• Tillid og åbenhed mellem:

• Ledelse –personale

• Personale – personale

• Ledelse/personale – forældre og øvrige bruger

• Voksne – børn

• DayCare og diverse tavler som åbning for dialog

Dynamik

• Energi, nærvær, fordybelse og udvikling

• Anerkendende tilgang til hinanden

• Kurser og efteruddannelse

• Vidensdeling

Kvalitet

• Forskellighed – bredt tilbud

• Procesorienteret

• Dokumentation/synliggørelse af, hvordan der arbejdes i de 3

Teams

• Faglig sparring på tværs af de forskellige teams.

Sammenhæng

• Struktur og planlægning

• Rød tråd mellem dagpleje, børnehave, skole og forvaltning

Trivsel

• Vi vil skabe trivsel, så Børnehuset er et rart sted at være for

børn, forældre og personale.

Samarbejde

• At personalet prioriterer samarbejde således at Børnehuset

er et rart sted at være for børn, forældre og personale.

Vi har madordning i børnehaven. Det betyder, at børnene ikke skal have mad med selv.
Vi har to ansatte i køkkenet, der vil lave maden efter sundhedsstyrelsens anbefalinger for kostsammensætningen til små børn.
Måltidet vil en til to gange i ugen være varm mad, de øvrige dage vil det være rugbrød med pålæg - der er altid grøntsager. I kan se menuen ved køkkenet.
Vi prioriterer gode danske produkter, f.eks. årstidens frugt og grønt.
Vi har desuden fokus på økologi og 60-90 % af vores produkter er økologiske.

Det beløb I som forældre betaler til madordningen dækker kun for frokostmåltidet, men da vi i børnehaven har valgt at have en fuldkostordning, betyder det, at måltider udover frokosten, er noget børnehaven sørger for.

Når gruppen skal på tur, vil der blive pakket en ”frokostkurv”. 

Der vil blive taget hensyn til lægedokumenteret fødevareallergi, kultur og religion.

Morgenmad:

Der er morgenmad fra kl. 6.15 til kl. 7.15 i børnehaven. Det vil blandt andet bestå af brød, havregryn, mælk, ost, friske og tørrede frugter.

Økologi:

I Børnehuset Ans har vi i Januar 2017 opnået det økologiske Sølvmærke.

Vi har hele tiden fokus på at forøge den økologiske andel i vores kostordning.

Det Økologiske Spisemærke i sølv kan opnås af børnehuse, der kan dokumentere, at de økologiske føde- og drikkevarer udgør 60-90 procent af det samlede indkøb.

øko brød

Goddag og farvel:

Det er vigtigt, at I og jeres barn siger goddag og farvel til en voksen, når I afleverer og henter barnet. På den måde ved vi, hvornår jeres barn er i børnehaven, og samtidig lærer vi hinanden hurtigere at kende.

Så længe I er i børnehaven er det jer, der har ansvaret for jeres barn/børn.

Husk: Når I afleverer og henter barnet skal lågen lukkes efter jer.

BØRNENE MÅ IKKE SELV ÅBNE LÅGEN

Vinke

Efter kl. 7.30 skal børnene afleveres på deres stue, hvor de så kan vinke og sige farvel til sine forældre.

Pc skærme og informationer

Ved hver stue hænger der pc skærme og whiteboardtavler. Her vil alle de oplysninger stå, der er relevante for jer. Der vil stå hvad jeres barn har lavet i dag, f.eks. planer for den kommende dag/uge eller invitationer.

Husk at holde jer orienteret hver dag. Om fredagen vil vi vise billeder fra den forløbende uge på pc skærmene.

I fællesindgangen hænger der 2 pc skærme hvor man skal tjekke ind og ud via Day Care.

BØRNENE MÅ IKKE SELV TRYKKE IND PÅ SKÆRMENE

Day Care

På Day Care vil I få alle beskeder f.eks. ugeplaner, nyt fra lederen, nyt fra forvaltningen, ferietilmelding osv.

Børnehuset tager udgangspunkt i Howard Gardners intelligensbegreb, da det rummer menneskets mange forskellige virkemåder, udtryksmåder, færdigheder og kompetencer og således bidrager til en god helhedsforståelse af barnet.

Nogle børn lærer bedst ved at lytte, andre ved at tegne og se billeder. Nogle skal have alle fingrene i suppedasen for at forstå, hvordan tingene hænger sammen. Så er der dem, der skal kende helheden på forhånd. For ikke at glemme dem, der gør flittigt brug af intuitionen, når de prøver at forstå og mestre verden. Nogle slår rytmer, finder på remser og sange. Og nogle fungerer fantastisk i grupper og sociale sammenhænge.

Når barnets foretrukne aktivitet og stærke sider anerkendes og bekræftes af de voksne, giver det barnet overskud og mod. Humøret og kreativiteten stiger. Og barnet kan hermed udvikle sig på flere fronter.

Børnehuset laver en intelligensprofil på barnet inden samtalerne. Intelligensprofilen er en prioritering af barnets styrkesider ud fra observationer af barnet, sammenholdt med beskrivelserne af den enkelte intelligens.

Ved at kende barnets styrkesider kan Børnehuset og hjemmet via de stærke sider styrke de svage og derigennem fremme barnets alsidige udvikling.

Årets traditioner:

Fastelavn

Boller op,
Boller ned,
Boller i min mave,

Børnene slår katten af tønden og spiser fastelavnsboller. Forældre er velkomne – vi har kaffe på kanden.

Sommerfest

Et af årets højdepunkter sidst i august er vores sommerfest, som samler alle børn, forældre og personale omkring den medbragte mad.
Festen giver samtidig mulighed for at snakke, hygge og lege.

Bedsteforældredag

I september inviteres bedsteforældrene til, at ” gå i børnehave” med børnebørnene. Børnehaven er vært med kaffe og hjemmebag.

Forældremøde

Hvert år i oktober er der forældremøde med valg til bestyrelsen. Vi samles desuden i de forskellige basisgrupper, for at snakke om stort og småt. I hver gruppe vælges ligeledes to repræsentanter til forældreudvalget

Lygtetur og Luciaoptog

En fredag i december mødes vi kl. 6.30 for at gå på lygtetur i nærområdet.
Efter turen er der morgenmad i børnehaven. Herefter er der Luciaoptog gennem børnehaven med alle børn fra Græshopperne.

Alle er velkomne til at kigge med.

Julefrokost

Hvert år i december holder vi julefrokost, hvor børn og personale nyder den lækre julefrokost sammen.

Julegudstjeneste

Hvert år afholdes der julegudstjeneste i Ans Kirke, hvor skolebørn opfører krybbespil for børnene.

Et par gange om året er der temadage i Børnehuset Ans.

Så arbejder alle børnegrupper ud fra det samme emne.

Besøg af Ans Skole:

I forbindelse med en naturvidenskabelig emneuge i Børnehuset Ans får Myrerne besøg af 1. klasse fra Ans Skole.

Naturvidenskab i børnehøjde - temauge – barn til barn læring

Hvert år fra maj til september har Børnehuset Ans særlig fokus på det pædagogiske læreplanstema ” Natur og naturfænomener”

Hele børnehaven arbejder med det mål, at børnene gennem udeliv skal lære at bruge naturen som eksperimentarium og legerum, for derigennem at grundlægge interesse, ansvarlighed og glæde overfor natur og miljø.

Vi mener, det er vigtigt, at børnene får mulighed for at få mange og forskelligartede erfaringer med natur og naturfænomener. Samt opleve naturen som et rum for at udforske verden.

Hos de 3 – 4 årige børn i børnehaven valgte vi i år at have en emneuge med udgangspunkt i en bog skrevet af pædagog Henriette Abel ”Oliver og Malthe på ferie med farmor og farfar” Bogen er skrevet, så den kan bruges som højtlæsning i samlingsstunden og bagefter kan børn og voksne sammen gå på opdagelse i enkle naturvidenskabelige eksperimenter, som gennem bogen er nøje beskrevet.

Historien er bygget sådan op, at det er Oliver og Malthes ferieoplevelser, som danner baggrund for de små enkle eksperimenter, som de sammen med farmor og farfar udfører inden dagen er omme.

I forbindelse med vores emneuge omkring bogen, inviterede de 3 – 4 årige børnehavebørn 1. klassen fra Ans skole til at komme og være med en formiddag.

Det gjorde vi, fordi vi mener, at hvis børn møder hinanden kan det føre til øget læring og trivsel – nu er de store ikke farlige, dem kender vi jo.

Men vi gjorde det selvfølgelig også for at personalet kunne møde hinanden med henblik på ideudveksling og fagprofessionelt samarbejde. Det var en spændt børneflok, som mødte hinanden en dejlig tirsdag morgen. Men det var også en hyggelig gensyn med de børn, som før havde gået i børnehaven – og med større søskende til børnehavebørnene.

På skolen havde 1. klassen forberedt et lille ”foredrag” om svanen – som dagens kapitel netop omhandlede. Hver elev havde øvet en sætning og en efter en stor de frem og fortalte børnehavebørnene om deres viden omkring svanen. 1. klasse havde til besøget medbragt en stor smuk svane, så børnehavebørnene rigtigt kunne få syn for sagen.

Aldrig har så mange børn, store som små, været så stille på en gang. 1. klasses eleverne voksede med opgaven og børnehavebørnene sugede til sig af indtryk og ny viden.

Nu var tiden inde til dagens kapitel af bogen med Oliver og Malthes ferieoplevelser sammen med farmor og farfar. Børnene blev delt i to hold og satte sig i en rundkreds på gulvet – store og små ved siden af hindenden – parate til at høre, hvad Oliver og Malthe mon oplevede i dag.

Da historien var færdig, var det blevet tid for nogle små naturvidenskabelige eksperimenter. Den formiddag lagde bogen – og mødet med svanen, op til eksperimenter med æg.

Hvordan laver man en æggeelevator? Børnene stod i to rækker og en efter en dryssede de salt i glasset, der var fyldt med vand og hvor ægget lå og hyggede sig på bunden. Og ganske langsomt steg ægget til overfladen.

Hvor mange bøger kan halve æggeskaller bære? Tæt ved siden af hinanden blev 12 æggeskaller nu lagt på et spækbræt. Og ganske forsigtigt blev bog efter bog lagt ovenpå hinanden – ovenpå æggeskallerne. 1 – 2 – 3 – 4 der blev talt – og fuldt med. Hvis et af børnehavebørnene havde brug for hjælp, var der straks en fra 1. klasse der trådte til. Det blev til mange bøger.

Kan man få et æg gennem en smal flaskehals – uden at røre ægget? Ja, hvis man smider en tændstik eller to ned i flasken og hurtigt lukker flaskehalsen med det hårdkogte æg uden skal, så suges ægget ganske langsomt ned i flasken og havner på bunden med en blump. Det hele blev nøje fulgt af en stor flok nysgerrige børn.

Da de tre eksperimenter var vel udførte, samledes hele flokken til en lækker nybagt bolle. En velfortjent bolle. Det er bestemt ikke sidste gang vi inviterer skolen på besøg i børnehaven.

Det var en lærerig oplevelse for alle parter. Resten af ugen arbejdede de 3 – 4 årige børnehavebørn videre med bogen og sammen med Oliver og Malthe var vi bla ude at køre tog til vulkanen, så en luftballon, svævede til bjergets top med svævebanen og sejlede en tur på floden.

Og alle oplevelserne omsatte vi hver dag til naturvidenskabelige eksperimenter.

Hele ugen har interessen været stor, og fra forældrene har vi fået tilbagemeldinger på, at aldrig har børnene fortalt så meget, som i den uge.

Den gjorde indtryk.

LUFT uge 41:

i uge 41 arbejdede hele børnehaven med emnet LUFT.

"Blæsten kan man ikke få at se", har vi sunget flere gange i løbet af denne uge hvor vi har arbejdet med LUFT.

Børnene har været meget optaget og interesseret i de forsøg og aktiviteter vi har lavet, og vi har fået nogle gode snakke om, hvad vi bruger luft til.

Vi har bl.a. læst bøger - også på storskærm, på IPAD har vi set en rumraket blive sendt af sted, vi har lavet vores egen raket, haft ketchupkrig, lavet drager som havde meget svært ved at flyve, lavet forsøg med luft og balloner mm.

Forældresamtaler:

Vi prioriterer at få en snak med jer forældre, både til overleveringssamtalerne og når I kommer på for-besøg med jeres barn. Her vil vi snakke med jer om barnet og vores forventninger til hinanden. Efter ca. 3 måneder vil der være en forældresamtale, om starten i børnehaven.

Der vil evt. være en sprogvurdering, hvis børnehaven skønner det.

Når barnet er omkring 4,5 år samt før skolestart, vil I blive tilbudt forældresamtaler. Der vil dog altid være plads til forældresamtaler efter behov.

Forældreudvalget i Børnehuset Ans består af:

  • Annie Nielsen pædagog

  • Kateryna (Luca – Myre)

  • Anne Marie (Sune – Myre)

  • Christine (Albert – Græshoppe)

  • Iben (Fie-Myre)

  • Marlene (Saga – Fårekylling)

  • Susanne (Lukas – Græshoppe)

     

Hvert år i oktober måned, vælges der repræsentanter til Forældreudvalget.