Børn går på forhindringsbane

Personlig udvikling danner fundamentet til at blive et helt og socialt menneske.
Vi giver barnet forskelligartede oplevelser og stiller barnet overfor til og fravalg, så det i videst mulig omfang kan danne egen identitet.

Mål:

  • at børn mødes på tværs af alder og køn.
  • at børn føler sig som betydningsfulde/værdifulde individer i fællesskabet.
  • at børn bliver hørt og lyttet til.
  • at barnet bliver selvhjulpen.
  • at børn udvikler ansvarsfuldhed.
  • at børn lærer at reflektere over egne og andres handlemåder.
  • at barnet ser sig selv i forhold til familie, kammerater og dens omgivende samfund.
  • at barnet føler sig anerkendt og at det lærer at anerkende andre.
  • at børn kan/tør vise følelser (vrede, glæde, at give/tilgive, indrømme egne fejl, tackle frustrationer udvise forståelse i konflikter.
  • at børn føler ligeværdighed.

Det gør vi:

  • ved at sikre fælles aktiviteter hvor børn får kendskab til hinanden, små lærer af store og store får indsigt i de smås formåen.
  • ved bevidst at se alle børn og være oprigtig interesseret i det enkelte barns liv og færden.
  • ved at støtte barnet i at blive selvhjulpen i sin færden, ved spisning, konfliktløsning, påklædning.
  • ved at gøre barnet bevidst om dets værd for fællesskabet, tale om kammeratskaber, betydning i legerelationer
  • ved at delagtiggøre barnet i daglige gøremål så fællesskabet og dagen kan fungere (borddækning, oprydning, omsorg for andre)
  • ved at tale om, hvordan man kan tackle forskellige handlinger. (Når barnet får et nej til leg, når barnet er i konflikt, når barnet savner, når barnet føler afmagt)
  • ved at tale om relationer, familie, hvordan/hvor vi bor, hvordan andre bor,
  • ved at tale om normer og værdier, hvordan taler man til andre, hvordan virker talemåder på andre.